Noteikumi
Pool 8 noteikumi pēc kuriem spēlē turnīros
Sākuma stāvoklis
Uz galda atrodas 16 bumbas:
* 1 balta,
* 1 melna,
* 7 viena veida - pilnīgi nokrāsotas,
* 7 otra veida - ar baltiem sāniem.
Visas bumbas, izņemot balto, tiek novietotas trijstūrī, ievērojot sekojošus nosacījumus:
* melnā bumba atrodas punktā 2;
* B1 un B2 noteikti ir atšķirīgu veidu bumbas;
* nevienā trijstūra malā nedrīkst būt visas viena veida bumbas;
* Baltā bumba atrodas uz līnijas L.
Pirmais sitiens
Pirmo sitienu izlozē starp diviem spēlētājiem un veic ar balto bumbu pa bumbām, kuras novietotas trijstūrī, pie kam spēlētājs to izdara, atrodoties priekšējā zonā.
Pirmais sitiens skaitās izdarīts, ja bumbas ir izsistas no sākumstāvokļa un vismaz divas, neskaitot balto bumbu, ir pieskārušās bortam vai arī kāda bumba ir iesista kabatā. Ja tas nav noticis, tad pretinieks drīkst turpināt spēli no esošā stāvokļa
vai arī novietot bumbas trijstūrī un sākt spēli no jauna.
Bumbu izvēle
Bumbu izvēle notiek pēc pirmā sitiena izdarīšanas. Spēlētājs izvēlas tās grupas bumbas, kuras viņam sķiet izdevīgākas. Izdarot izvēli, drīkst izmantot jebkura veida kombināciju, lai nekļūdīgi iesistu pirmo izvēlēto bumbu norādītajā kabatā. Izvēle ir notikusi tad, kad spēlētājs ir iesitis pirmo norādīto bumbu. Pēc tam spēlētājs sit tikai izvēlētās grupas bumbas.
Spēle
* Spēles laikā visi sitieni tiek izdarīti tikai ar balto bumbu. Sitienu var izpildīt no jebkuras galda puses, no punkta, kurā baltā bumba apstājusies pēc iepriekšējā sitiena, izņemot sitienus “no rokas”. (skatīt p.5. “Sodi un kļūdas”).
* Pirms katra sitiena spēlētājam ir jāpiesaka, kuru bumbu un kurā kabatā viņš sitīs.
* Ja spēlētājs neiesit nevienu savas grupas bumbu vai arī pieļauj kļūdu jeb sodu, tad sitiens pāriet pie pretinieka.
* Melnā bumba jāsit pēdējā - pēc tam, kad iesistas visas savas bumbas. Pirms sitiena pa melno bumbu spēlētājam jāpiesaka, kurā kabatā viņš to sitīs. Tas jādara katru reizi, kad tiek sists pa melno bumbu, līdz pat spēles beigām. Var pieteikt jebkuru kabatu, arī to, kuru iepriekšējā sitienā ir pieteicis pretinieks.
* Spēle ir uzvarēta, ja spēlētājs bez soda vai kļūdas iesit melno bumbu pēc tam, kad ir iesistas visas savas grupas bumbas.
Sodi un kļūdas
Sods - stāvoklis spēlē, kad sitiena tiesības pāriet pie pretinieka un viņš var izpildīt “sitienu no rokas” , t.i., novietojot balto bumbu jebkurā brīvajā vietā uz laukuma.
Sods ir, ja:
* baltā bumba vispirms pieskaras pretinieka bumbai vai melnajai bumbai;
* baltā bumba nepieskaras nevienai bumbai;
* baltā bumba iekrīt kabatā vai atstāj laukumu (arī pirmā sitiena laikā);
* spēlētājs ar roku, kiju vai apģērbu pieskaras jebkurai bumbai, kas atrodas uz laukuma.
Kļūda - stāvoklis spēlē, kad sitiena tiesības pāriet pie pretinieka, bet sitiens jāizpilda no vietas, kur apstājusies baltā bumba.
Kļūda ir, ja:
* norādītā bumba tiek iesista nevis pieteiktajā, bet gan jebkurā citā kabatā;
* kāda bumba (izņemot balto vai melno) pārkrīt pāri galda malai; pārkritušo bumbu novieto pie tā borta malas vidū, pār kuru tā pārkritusi.
Spēle ir zaudēta, ja:
* melnā bumba spēles laikā pārkrīt pāri malai vai priekšlaicīgi tiek iesista kabatā (tas neattiecas uz pirmo sitienu);
* melnā bumba tiek iesista citā kabatā, nevis tajā, kurā paziņots;
* iesitot melno bumbu, izdarīta kļūda vai sods.
Snooker noteikumi
"Snooker" spēlē ar 22 bumbām - 15 sarkanās, 6 krāsainās un 1 baltā "sitamā" bumba. "Snookeru" pie viena galda var spēlet ne tikai divi, bet arī vairāki spēlētāji. Secības princips vienkāršs - ja sitiens nenes punktus, tad tas pāriet nākamajam spēlētājam.Bumbu vērtība
Krāsainajām bumbām vērtību nosaka pēc krāsas: 15 sarkanās bumbas, pa vienam punktam katra, dzeltenā - 2 punkti, zaļā 3 punkti, brūnā - 4 punkti, zilā -5 punkti, rozā - 6 punkti, melnā -7 punkti. Ar balto bumbu izdara sitienus.
Spēles uzsākšana
Lai izsistu piramīdu, balto bumbu drīkst novietot jebkurā vietā "mājas" zonā. Ar pirmo sitienu drīkst izsist tikai sarkano bumbu, ja spēlētājs aizķer citas krāsas bumbu, viņam tiek ieskaitīts sods aizķertās bumbas vērtības lielumā. Ar pirmo sitienu ir svarīgi ne tikai izjaukt piramīdu, bet arī pēc iespējas tālāk aizsist balto bumbu, lai radītu sarežģītāku situāciju nākamajam spēlētājam.
Spēles gaita
Bumbas var sist jebkurā lūzā. Par sarežģītu sarkano bumbu spēlētājs saņem vienu punktu, un viņam ir tiesības sist pa jebkuru citu krāsaino bumbu (tā sauc visas bumbas izņemot sarkanās un balto). Ja pirmais spēlētājs ir pārliecināts, tad viņš var iedzīt vienu sarkano, otru, un tad krāsaino. Stingri jāatceras, ka pirms katras krasainās bumbas jāiesit viena sarkanā. Dažkārt biljarda meistari mēdz sarežģīt noteikumus, ka pēc sarkanās drīkst izspēlēt tikai krāsaino bumbu. Iesistās sarkanās bumbas no spēles tiek noņemtas. Līdz tam brīdim, kamēr uz galda ir sarkanās bumbas, krāsainās bumbas drīkst iesist brīvā secībā, tikai katru reizi pirms krāsainās iesitot sarkano. Iesistās krāsainās bumbas šajā stadijā tiek noliktas atpakaļ uz galda tajās vietās , kur atradās spēles sākumā. Var gadīties, ka šī vieta jau ir aizņemta ar kādu citu bumbu, tad krāsaino bumbu novieto pašā augšējā punktā. Ja iesista zaļā bumba un tās vietā atrodas sarkanā , tad zaļo bumbu novieto melnās vietā, bet, ja arī tur ir kāda cita bumba, tad zaļo novieto rozā vietā utt. Spēles pirmā daļa beidzas, kad visas sarkanās bumbas ir iesistas. Tagad noteikumi attiecībā pret krāsainajām bumbām kļūst stingrāki: tās jāliek lūzā to vērtības secībā sākot no dzeltenās. Iesitot dzelteno, jāsit zaļā, tad brūnā, zilā, rozā un melnā. Šādā veidā iesistās bumbas spēlē vairs nepiedalās. Protams, ja spēlētājs izdarījis kļūdu un iesitis nepareizo bumbu, bumba tiek novietota iepriekšējā pozīcijā. Spēle pietuvojas noslēgumam, kad uz galda palikušas tikai divas bumbas: melnā un baltā. Gadās, ka spēlētājiem ir vienāds punktu skaits, tad visu izšķir melnās bumbas septiņi punkti. Kad iesista melnā bumba vai izdarīta kļūda spēle beidzas. Reti, bet iespējams neizšķirts. Šajā gadījumā tiek atkārtoti izspēlēta melnā bumba. Melnā bumba tiek novietota savā vietā un pa to sit no "mājas". Skaisti spēlējot var ne tikai iesist bumbas, bet arī manevrēt pa visu laukumu ar balto bumbu, lai nostādītu pretinieku sarežģītā situācijā - "snookers". Tā ir pozīcija, kad pretiniekam ir sarežģīti vai pat neiespējami trāpīt pa atļauto bumbu. Vienīgās izredzes ir izdarīt trāpīgu borta sitienu. Spēcīgie biljardisti var likt baltajai bumbai iet ne tikai taisni, bet arī pa līkni.
Kļūdas
Minimālais sods, kas tiek tiek piešķirts ir četri punkti. To var dabūt par pieskaršanos bumbai ar kiju, izņemot tās galiņu. Gadās, ka spēlētājs aizsit garām bumbai, bet tā vēl tikai pusbēda: šī bumba atsitoties no borta aizskar citu bumbu, kuru nedrīkst izspēlēt. Ja baltā bumba iekrīt lūzā, pat tad, ja pēc iesistās bumbas, tiek piemērots sods četri punkti. Piemērojot sodu, tiek ņemta vērā bumbas vērtība, kuru vajadzēja izspēlēt, vai arī bumbas vērtība, kura tika izspēlēta nepareizi. Pēc noteikumiem piemēro augstāko punktu skaitu. Tāpēc, ja bija pareizi izspēlēta sarkanā bumba vai dzeltenā, vai zaļā, vai brūnā, bet baltā bumba iekrita lūzā, tad jānoraksta četri punkti. Bet, ja šāda situācija būs ar melno bumbu, tad tiks norakstīti septiņi punkti. Ja jāsit, piemēram, pa brūno bumbu un spēlētājs izdara pareizu sitienu pa to, bet lūzā ieripo cita bumba, punkti netiek norakstīti, bet iesistā bumba tiek atlikta savā vietā. Ja bija izveidota situācija "snooker", bet spēlētājam ieskaitīta kļūda, nākamajam spēlētājam ir tiesības izsludināt "brīvo bumbu" - jebkuru bumbu uz galda var aizvietot ar to, kura izrādījusies aizsegta.
P.S. Profesionāliem spēlētājiem partija aizņem apmēram 20 minūtes, amatieri spēli beidz apmēram 30 minūtēs. Augstas klases biljardisti cenšas savākt sērijā 100 punktus. Lielākās sērijas var savākt spēles sākumā, kad ir daudz sarkano bumbu un krasainās var uzlikt vairākas reizes. Pieredzējuši spēlētāji ir aprēķinājuši, ka var sērijā savākt 147 punktiem, bet jau lai savaaktu 100 punktus ir nepieciešama zināma meistarība.
Sitieni un to veidi.
Sitiens pa centru bumbai: Kad jūs sitat pa centru bumbai, baltā bumba (ilustrēts ar svītrainu bumbu att.) paslīd uz priekšu, bet pēc tam sāk ripot. Patiesībā, bumba sāk pie ripot nekavējoties, bet slīdēšana ir spēcīgāka par ripošanu,bet tikai sākumā. Jo stiprāk jūs sitat bumbu, jo tālāk tā slīd pirms bumba sāk ripot.Atvilkšana: Att. mēs redzam atpakaļ vilkšanu, kurš tiek sasniegts ar sitienu bumbai nedaudz zemāk par centru. Sākumā bumba griežas atpakaļgaitā. Šī griešana palēninās kad bumba sāk slīdēt, bet pēc tam bumba ripo uz priekšu kā tas notiek citos sitienos. Jo stiprāk jūs sitīsiet jo tālāk bumba ripos ar šādu atpakaļ griezošo kustība. Un jo zemāk no centra jūs sitīsiet bumbai jo tālāk viņa tā ripos. Ja baltā bumba citai bumbai trāpīs pierē (vairāk vai mazāk), kad baltā arvien griežas atpakaļgaitā, pēc tam šī kustība liks baltai bumbai ripot atpakaļ jūsu virzienā, pēc sadursmes.
Sekošana: Pretējs efekts atvilkšanai. Šis sitiens tiek sasniegts sitot baltai bumbai augstāk par centru. Tad baltā bumba griežas uz priekšu. Ja baltā bumba trāpa citai bumbai, tā turpinās ripot uz priekšu pēc sadursmes. Bet baltai bumbai ir dabiska inerce, tikai tāpēc ka tā sāk ripot pa audeklu (1. ATTĒLS ). Tāpēc jūs varat sasniegt to pašu efektu sitot pa centru bumbai (vai pat atviklt) ja jūs ļaujat baltai bumbai sākt ripot pirms tā sasniedz citu bumbu.
Apstādinašanas sitiens: Viens no visnoderīgākajiem sitieniem biljardā ir apstādinašanas sitiens. Kad baltā bumba ir ļoti tuvu pie sitamās bumbas, šis sitiens var būt veikts sitot pa centru bumbai. Baltā bumba slīdes pie sitamās bumbas un apstāsies uz vietas un sitamā bumba pārvietojas uz priekšu sadursmes dēļ. Bet apstādinašanas sitiens visvairāk tiek veikts ar atpakaļvilkšanu. Jūs atvelkat tik stipri lai baltā bumba parstāj slīdēt līdz pieskaras sitamai bumbai.
Ceļi pēc sadursmes: Kad baltā bumba (vai cita bumba) trāpa bumbai, bumba tad pārvietojas pa līniju starp divu bumbu centriem. att. mēs redzam balto bumbu kas taisās trāpīt pa sarkano bumbu. Melnais riņķis ir baltās bumbas attēls kā tā itkā pieskaras sarkanai bumbai. Jūs varat iedomāties šo attēlu, ikreiz, kad jūs sitat, ja šis var palīdzēt jums nomērķēt pa balto bumbu.
Tēmēšana: ATTĒLĀ NR.3 (demonstrēšana ceļus pēc sadursmes) redzama slavenā rēga bumba (melnais riņķis), kuru daudzi ļaudis iztēlojas kad sit. Tie nomērķē taisi pa rēga bumbu. Es noprotu tur ir dažādi alternatīvi veidi ka iztēloties. Vieni koncentrējas uz baltās bumbas precīzo pareizo atbildīgo punktu (kur sitamā bumba un rēga balona saskārsies); Citi tikai regulē mērķi kamēr sitiens "jūtas pareizs" zemapzinīgs (spēlē uz izjūtām); Es domāju ka visvairāk spēlē uz izjūtām. Cits ir zināt standarta sitienu dažas ainas kad jūs varat sist jebkurā laikā: 1/2 bumbas sitieni, 1/4 bumbas, 3/4 bumbas, un iespējams atšķirīgs 1/8, un lemj kuru izmantot noteiktā sitienā. Citam vajag nomērķēt priekš 1/2 bumbas sitiena (patrenējies, un zināsi kādā leņķī 1/2 bumbas sitiens iet), bet pēc tam piemēro drusciņ lai mainītu sitamās bumbas kustības leņķi (biezāku vai plānāku maliņu), atkarībā no situācijas. Tie viss pieprasa praksi. 1/2 bumbas sitiens, starp citu, ir vieglākais, īpaši precīzs griezums, kad baltās bumbas centrs iet taisni uz sitamās bumbas pašu malu, piešķirot jums vieglāku mērķi. Tas ir mazāk sliecīgs pie kļūdas nekā plāni vai biezi sitieni. Priekš precīzas tēmēšanas, tas ir pats pamats.
Sāniskais English: Amerikāņi to sauc par English. Briti to sauc par malu. Es to dēvēju par sānisko English lai būtu pārliecināts ka es tieku saprasts. Tas ir sitiens kad tiek sists baltai bumbai pa kreisi vai pa labi no centra. att. redzams kreisais English (skats no augšas). Situācija nav tik vienkārša kā rādīts šeit, kad bumba sāk arī ripot un atšķirīgas griešanās asis izmainās, izsaucot mazu izliekumu bumbas ceļā. Sāniskais English ļoti sarežģī spēli, un padara daudzus sitienus iespējamus kuri nav iespējamami savādāk. Sāniskā English galvenais efekts ir leņķi kādos baltā bumba (un pie mazāka paplašinājuma, citām bumbām) atsitās no borta. Otrais sāniskā English īpaši svarīgais efekts ir iegriešana; baltā bumba neiet taisnā virzienā, kur notēmēta baltā bumba, bet nedaudz izliec sitienu. Kreisais English liek bumbai izliekties pa labi. Jo tuvāk bumbas malai sit, jo lielāks izliekums veidojas un lielā izliekuma dēļ jūs varat aizsist garām un tas ir galvenais iemesls lai izmantotu sānisko English tikai tad ja jums ir labs iemesls. Trešais sāniskā English īpaši svarīgais efekts ir metienu. Tur arī ir nejaušs sāniskais English, izsaukts slikta sitiena dēļ. Un citi baloni iegūst sānisko English.Par metienu būs vēlāk
Kļūdas: Ja jūs mēģināsiet veikt ekstremālu sānisko English vai atvilkšanu vai sekošanu, jūs varat kļūdītes. Tā gadās kad kija noslīd no baltās bumbas malas, tā vietā lai sitiens sanāktu. Skaņa ko jūs dzirdat ir kijas vibrēšana.
Bumbas ātrums: Bumbas ātrumam ir dažādi efekti. Kad divas bumbas saduras, bumbas ātrums izmaina leņķi tāpēc tā aizkavē līkni bumbas ceļā, kā redzams att.. Tāpēc lai maksimizētu atvilkšanas efektu vai sekošanu, lēns ātrums var būt nepieciešams. Pretēji, lai iegūtu pēc iespējas taisnāku sitienu ātrs ātrums var būt nepieciešams. Tāpat ātrs ātrums liek bumbai slīdēt tālāk pirms tā sāk ripot.
Maskavas biljards
Šo spēli sauc arī par "Sibirskaja" vai "kombinirovanaja". Spēlējot "Maskovskaja: jāvadās pēc vispārējiem noteikumiem, kā arī pēc zemāk izklāstītajiem noteikumiem.Spēles mērķis
Pirmajam iesist astoņas bumbas.
Izmantojamās bumbas
Sarkanā bumba un piecpadsmit iesitamās bumbas. Sarkanā bumba var būt arī strīpaina.
Bumbu izvietojums
Piecpadsmit bumbas izvietotas piramīdā ar virsotni pret aizmugurējo atzīmi.
Sākuma sitiens
Sākuma sitienu izpilda "no rokas" no "mājas".
Spēles gaita
Sist var jebkuru bumbu. Sitiena virziens nav jāpiesaka. Pie pareiza sitiena ieskaita visas bumbas, kas iekritušas lūzās.
Iesistās sarkanās bumbas vietā pretinieks var ņemt jebkuru bumbu no laukuma pēc izvēles, pēc kā spēlētājs turpina ar sitienu "no rokas" no "mājas".
Bumbu izlikšana
Visas nepareizi iesistās, izlekušās un izliktās soda bumbas tiek novietotas pie aizmugurējā borta vidus. Ja tur vietas vairāk nav, tad bumbu novieto pie esošās bumbas.
Sodi
Sods bumbas veidā tiek uzlikts:
1. ja spēlētājs jebkurā veidā aizskar bumbas ar roku, apģērbu pirms, pēc un sitiena laikā;
2. pie sitiena laikā, kad nav apstājušās bumbas no iepriekšējā sitiena;
3. aizsitot garām;
4. izsitot bumbu no laukuma;
5. ja atrauj abas kājas no zemes sitiena brīdī.
Bumbu uzliek uz laukuma tikai tad, kad sodītais spēlētājs ir iesitis kaut vienu bumbu.
Īpašie gadījumi.
* Ja sitiena rezultātā sarkanā bumba izlido no laukuma, atsitas un atgriežas laukumā, sodu neuzliek. Bet ja ir iesista lūzā bumba , to izņem un novieto atpakaļ uz laukuma. Gājiens pāriet pie pretinieka.
* Sarkanā vai cita bumba izlec un paliek uz borta. Bumbu liek pie borta tajā vietā, kur tā apstājās. Sitiens pāriet pie pretinieka, bet ja tika iesista bumba to ieskaita.
* Sitiena brīdī spēlētāju nejauši aizskarot, bumbas novieto iepriekšējā stāvoklī un sitienu atkārto.
* Bumba apstājusies lūzas atverē, bet iekrīt tajā laika posmā starp to kad pretinieks tēmē pa šo bumbu līdz brīdim , kad sarkanā bumba pieskaras tai, kā rezultātā ir neprecīzs sitiens.
Sitiena tiesības saglabājas. Iekritusī bumba tiek novietota punktā 3 vai pie tuvākā borta. Sarkano bumbu novieto "mājā" un turpina spēlēt pēc kopējā pamatojuma.
Handikapa došana
Handikapu "Maskavietī" dod sekojošā veidā:
1. vienojas cik bumbu katram jāiesit (handikapa devējs iesit 8, saņēmējs -6);
2. ja viens partneris mīl spēlēt "amerikānieti", tad vienojas, ka viņš spēlēs "Maskavieti" ar "Amerikānietes" noteikumiem, bet neiesitot sarkano bumbu, otrs spēlē "Maskavieti" līdz 2 -4 iesistām bumbām;
3. viens spēlē līdz astoņām bumbām visās lūzās, bet otrs līdz četrām, bet vienā, pretinieka izvēlētā lūzē nedrīkst sist. Ja arī viņš iesit šajā lūzā, bumbu liek pretinieka plauktā.
Vispārējie krievu biljarda noteikumi
Krievu biljardam pavisam ir ap četrdesmit paveidu. Tāpēc Krievijas Nacionālajā Biljarda sporta federācijā 1994 gadā. apstiprināja vispārējos spēles noteikumus.Sitiens pa bumbu
Sitiens jāveic ar kijas uzgaļa priekšējo daļu tās šķērsass virzienā. Tajā laikā vismaz vienai kājai jābūt pie grīdas. Citā veidā viekti sitieni tiek sodīti.
Pirmā sitiena izloze
Pirmā sitiena tiesības tiek izlozētas.Spēlētāji nostājas galda garenass abās malās un veic sitienus no "mājas" galda garenvirzienā pret tālāko bortu. Uzvar tas , kura bumba atsitoties pret to, apstājas tuvāk tuvākajam bortam.
Izloze tiek automātiski zaudēta, ja bumba nesasniedz tālāko bortu, ieiet pretinieka pusē, iekrīt lūzā. Ja noteikumus pārkāpuši abi spēlētāji, jeb bumbas nostājušās vienādā attālumā no borta, izloze tiek atkārtota. Izlozes uzvarētājs drīkst pats veikt pirmo sitienu vai arī atdot to pretiniekam. Pārējās partijās sāk secībā. Pirms izšķirošās partijas izlozi jāatkārto.
Bumbu izvietojums
Pirms spēles sākuma piecpadsmit bumbas ar trisstūra palīdzību tiek novietotas ar virsotni pret aizmugurējo atzīmi un pamatni paralēli īsakajam bortam.
Sākuma sitiens
Izdarot šo sitienu aizliegts iznest ķermeni ārpus garākā borta iekšējās malas pagarinājuma līnijas, kā arī novietot sarkano bumbu ārpus "mājas" līnijas.
Sarkanā bumba skaitās ievadīta spēlē, ja tai ir uzsists ar kijas uzgali. Spēlējot "no rokas", bumbas, kuras iesistas pretējos stūros un citās lūzā tiek ieskaitītas.
Iesistās bumbas
Bumbas skaitās iesistas, ja tās pareiza sitiena rezultātā iekrīt lūzā. Bumba , kura atsitas no lūza atpakaļ uz galda paliek spēlē. Ja bumba tiek ar nodomu ripināta pa bortu un iekrīt lūzā, tā tiek izlikta laukumā, saskaņā ar konkrētas spēles noteikumiem, un sods netiek piemērots.
"Izlekušās" bumbas
Bumba skaitās izlekusi no laukuma, ja sitienā rezultātā tā nonāk uz apmales vai uz grīdas. Bumba paliek spēlē, ja tā atsitas pret kādu biljarda galda piederumu (lampu, bortu) nonāk atpakaļ laukumā. Savukārt ja bumba pa ceļam aizskar kādu citu priekšmetu (apģērbu, krītu, kiju), tā skaitās izlekusi.
Izlekušās bumbas novieto uz galda saskaņā ar konkrētās spēles noteikumiem un sods netiek piemērots.
Ja pār bortu pārlec sarkanā bumba, spēlētājam pienākas sods, bet iesistās bumbas neieskaita.
Bumbas stāvoklis
Bumbas stāvoklis tiek noteikts pēc tās centra. Bumba, kura stāv uz "mājas" līnijas, skaitās ārpus mājas.
Sitiena sākums un beigas
Sitiens sākas brīdī, kad kijas uzgalis saskarās ar sarkano bumbu un beidzas brīdī, kad visas bumbas ir apstājušās uz galda virsmas. Bumba , kas griežas uz vietas tiek uzskatīta par kustīgu.
Sitiens pa tuvāk stavošo bumbu
… (ne vairāk kā 1/2 bumbas rādiusa) vai arī par bumbu, kas saskaras ar sarkano bumbu, jāizpilda 45 grādu leņķī no centru līnijas vai arī tā, lai sarkanā bumba pēc sitiena apstātos, atripotu atpakaļ vai aizripotu sānis, nešķērsojot soda līniju. Par nepareizu sitienu spēlētāju soda.
Pretinieka iestāšanās spēlē
Pretinieks stājas spēlē, kad iepriekšējā sitiena rezultātā nav iesista neviena bumba jeb ir nopelnīts sods.
Sodi
Sodus piemēro sekojošos gadījumos:
* ja sarkanā bumba nepieskaras nevienai citai bumbai;
* ja sarkanā bumba sitiena rezultātā izlec aiz borta;
* ja veikts sitiens, nesagaidot iepriekšējā beigas;
* ja sitiena brīdī neviena spēlētāja kāja nav bijusi pie grīdas;
* pieskaršanašanās pie bumbām pirms sitiena ar apģērbu, kiju, roku utt.;
* ja veikts nepareizs sitiens pa sarkano bumbu;
* ja veikts nepareizs sitiens pa tuvāk stāvošo bumbu;
* ja sitot pa tuvāk stāvošo bumbu spēlētājs kavē kijas uzgaļa kontaktu ar sarkano bumbu, vai arī cenšas pastumt sarkano bumbu un bumbu vienlaicīgi;
* dubultsiets, kad kijas uzgalis divreiz saskaras ar sarkano bumbu;
* ja veikts sitiens ar uzspiešanu, iespiežot sarkano bumbu starp bortu un bumbu;
* ja sitot"no rokas" no "mājas" sarkanā bumba aizskar kādu 'mājas" zonā atrodošos bumbu;
* ja veikts sitiens bez sarkanās bumbas("Piramīda" un "Maskavas";);
* ja sarkanā bumba iekrīt lūzā ("Piramīda";);
* pie nepareizas atspēlēšanās("Amerikanka";);
* ja sitot "no rokas" spēlētājs izliek sarkano bumbu ārpus "mājas" līnijas, vai arī iznes ķermeni ārpus garākā borta iekšējās malas pagarinājuma vai arī sit no pretējā borta;
* par iekjaušanos pretinieka spēlē.
Ja viena sitiena laikā iegūti vairāki sodi, tad piemērots tiek viens.
Bumbas, kuras iesistas, pārkaāpjot noteikumus, tiek liktas atpakaļ uz galda saskaņā ar konkrētās spēles noteikumiem.
"Nestabilās" bumbas
Ja bumba atrodas nestabilā stāvoklī pie lūzas un iekrīt lūzā vēlāk kā piecas sekundes pēc sitiena beigām, tad tiesnesis atjauno bumbas iepriekšējo stāvokli un spēle turpinās. Tāpat rīkojās, ja bumba iekrīt lūzā pēc jūtama galda satricinājuma.
Ja nestabilā bumba iekrīt lūzā piecu sekunžu laikā pēc sitiena beigām, tā tiek ieskaitīta un spēle turpinās pēc noteikumiem. Ja spēlētājs izdara sitienu pa nestabilu bumbu un tā pirms saskarsmes ar sarkano bumbu iekrīt lūzā, tā tiek atlikta iepriekšējā pozīcijā un sitiens tiek atkārtots.
"Tumšā" pozīcija
Ja bumbas ir sastājušās apkārt lūzei un tā izrādās bloķēta, vai arī citos gadījumos, kad pēc vairākam izspēlēm situācija uz galda būtiski nemainās, tiesnesim ir tiesības izvietot atlikušās bumbas mazajā piramīdā ar smaili pret aizmugurējo atzīmi. Pirmā izsitēja tiesības nosaka izlozē un spēle turpinās sitot "no rokas".
Nepiederošo iejaukšanās
Ja spēles laikā bumbas izkustas no vietas kādas nepiederošas personas ietekmē, tad tiesnesis atjauno sākotnējo bumbu atrašanās stāvokli, sitiens tiek atkārtots un sodi netiek piemēroti
Ja nepiederošais iejaucas spēlē apzināti, tad spēle tiek pārtraukta līdz brīdim, kamēr nepiederošais nepamet sacensību vietu.
Pretinieka iejaukšanās
Ja pretinieks pieskaras, pārvieto vai izkustina jebkuru bumbu viņš tiek sodīts un spēle turpinās, atjaunojot iepriekšējo situāciju uz laukuma.
Ja pretinieks aizkavē bumbu , kura virzās uz lūzu, tad bumba skaitās iesista un sitējs saņem iespēju papildus sitienam.
Par traucēšanu sauc arī jebkuras darbības, kuras ir vērstas uz sāncenša uzmanības novēršanu vai traucējumu radīšanu sitiena brīdī.
Ja pretinieks to dara apzināti - tiek piemērots punkts par nesportisku rīcību.
Apzināta spēles laika vilcināšana
Ja spēlētājs pec tiesneša domām apzināti kavē laiku, tad tiesnesim ir tiesības pēc brīdinājuma piešķirt vienas minūtes gatavību sitienam.